چیزهایی که باید از کوپا آمریکا ۲۰۱۹ بدانید

چهل و ششمین دوره مسابقات کوپا آمریکا از امروز صبح در کشور برزیل آغاز شد. در این دوره از مسابقات علاوه بر ۱۰ تیم حاضر در آمریکای جنوبی، قطر و ژاپن هم به رقابت‌ها دعوت شده اند تا جمع تیم‌ها به عدد همیشگی ۱۲ برسد. مسابقات در ۳ گروه ۴ تیمی برگزار می‌شود و به غیر از دو تیم اول گروه، دو تیم از بین ۳ تیم سوم گروه‌ها هم پا به مرحله حذفی مسابقات می‌گذارند. در واقع بعد از اتمام دور گروهی، تنها ۴ تیم از جمع ۱۲ تیم حاضر در مسابقات جدا می‌شود.

 

ماجرای میزبانی

در قاره آمریکای جنوبی میزبانی عنصری مهم‌ در تعیین نتایج بازی‌هاست. مثلا در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی در این منطقه، هر تیم به طور متوسط به ازای هر ۳ پیروزی در خانه، تنها یک بار خارج از خانه به پیروزی می‌رسد. در نتیجه وقتی یک مدعی مانند برزیل میزبان مسابقات می‌شود، همه انتظار دارند تا آنها به قهرمانی برسند. برزیل پنجمین میزبانی خودش در کوپا را تجربه می‌کند و هر ۴ دوره قبلی را که مسابقات در کشورش برگزار شده برده است. آنهارآخرین بار در سال ۱۹۸۹ میزبان مسابقات بودند و با اقتدار به قهرمانی رسیدن. حالا ۳۰ سال بعد دوباره در اندیشه تکرار آن موفقیت هستند. آخرین باری که یک تیم مدعی میزبان کوپا آمریکا بود و جام نگرفت، بر می‌گردد به سال ۲۰۱۱ آرژانتین.

پایان یک دوره

برای بسیاری از فوتبال‌دوستان آمریکای جنوبی، کوپا آمریکای ۲۰۱۹ می‌تواند پایانی بر نسل‌های طلایی سالیان گذشته باشد. به احتمال خیلی زیاد این آخرین باری است که شاهد نسل درخشان شیلی در کنار یکدیگر هستیم. شیلی که دوبار پشت سرهم قهرمان این رقابت‌ها شده و مدافع عنوان قعرمانی هم به حساب می‌آید سال گذشته در عین ناباوری به مسابقات جام‌جهانی نرسید و حالا این می‌تواند آخرین نمایش ستاره‌هایی مثل آرتورو ویدال، الکسیس سانچز، گونزالو خارا و گری مدل باشد. همه آنها اکنون بالای ۳۰ سال سن دارند و شاید دیگر حضور در مسابقات کوپا را تجربه نکنند. در تیم پرو هم چنین شرایطی برقار است.جفرسون فارفان و پائولو گوئروو روی همدیگر ۶۹ سال سن دارند و به دنبال پایانی خوش در تیم ملی هستند.

اروگوئه که در سال ۲۰۱۱ قهرمان جام شد هم از چنین مشکلی رنچ می‌برد. دیه‌گو گودین، ادینسون کاوانی و لوییس سوارز، سه چهره نام آشنای فوتبال اروگوئه در حالا نزدیک شدن به خط پایان هستند.

 

تغییر نسل

بسیاری از تیم‌های حاضر در رقابت‌ها به دنبال تغییر نسل هستند و به این مسابقات به چشم یک دوره گذار نگاه می‌کنند. این مسابقات درواقع پلی است برای آماده سازی تیم ها جهت رسیدن به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر.

مثلا اروگوئه که پیش‌تر گفته شد با بالارفتن سن برخی از بازیکنانش مواجه شده، نسلی نو را روی کار آورده. بازیکنانی مثل خیمنز، لوکاس توریرا و رودریکو بنتاکور. آنها می‌توانند با هماهنگی در این مسابقات تا سال‌ها نام اروگوئه را در جهان طنین‌انداز کنند. برزیل میزبان هم با تیته به دنبال چنین تغییراتی است. آنها در کنار ستار‌های نام آشنای این روزهای‌شان مثل فیرمینو و گابریل ژسوس و کوتینیو، جوان‌هایی مثل ریچارلیسون و داوید نرس را هم دارند. ونزوئلا هم نسبتا همان تیمی را آورده که در سال ۲۰۱۷ نائب قهرمان جام‌جهانی جوانان شد. اما مهم‌ترین تغییر نسل در این مسابقات را شاید تیم ژاپن مهمان رقم بزند. آنها در لیست نهایی تیم‌شان ۱۸ بازیکن زیر ۲۳ را قرار داده‌اند که ۱۶تا از آنها حتی یک بازی ملی هم در کارنامه خود ندارد.

 

مهمان‌های عجیب

کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی تنها شامل ۱۰ کشور است و همین برگزاری رقابت‌ها را دچار مشکل کرده است. از سال ۱۹۹۳ تصمیم گرفته شد که در هر دوره ۲ تیم از قاره‌های دیگر به مسابقات دعوت شوند تا مسابقات با حضور ۱۲ تیم و در ۳ گروه ۴ تیمی برگزار شود. در دوره اول تیم‌های مکزیک و آمریکا به کوپا آمریکا دعوت شدند اما بعدها پای کشورهایی نظیر کاستاریکا، هاییتی، هندوراس، جاماییکا، ژاپن، پاناما و حالا قطر هم به مسابقات باز شد. قرار است در دوره بعدی مسابقات هم استرالیا برای اولین بار در این مسابقات شرکت کند. هیچ تیم مهمانی تا به حال موفق به بردن جام نشده است اما مکزیک ۲ بار به فینال رقابت‌ها رسیده و هر دو بار هم بازی نهایی را واگذار کرده. آنها با ۱۰ بار حضور رکوردار حضور در کوپا آمریکا به عنوان تیم مهمان هستند.

 

ماجرای مسی

بدون شک بزرگ‌ترین ستاره حاضر در جام لیونل مسی است. برنده ۵ توپ طلای جهان تا به حال هیچوقت با آرژانتین جامی را بالای سر نبرده. خیلی‌ها اعتقاد دارند اگر مسی می‌خواهد لقب بهترین بازیکن تمام ادوار را برای خود کند باید با تیم ملی کشورش هم به قهرمانی برسد.  آرژانتین در ۲ دوره گذشته جام به رهبری کاپیتان مسی به فینال رقابت‌ها رسید اما هر ۲ فینال را به تیم مرموز شیلی واگذار کرد. در این سال‌ها هروقت صحبت از فوتبال ملی در آرژانتین بوده، این سوال مطرح می‌شده که مسی تا چه اندازه آماده است. امسال هم ماجرا در بوینس‌آیرس و باقی شهرها از همین قرار است.

 

سوال بزرگ؛ کی‌روش نتیجه می‌گیرد؟

ایرانی‌ها همیشه مسابقات آمریکای جنوبی را با دقت و علاقه خاصی دنبال کرده اند. برزیل و آرژانتین در ایران و به خصوص در جنوب کشور حسابی محبوب هستند. آنها همیشه طرفداران خاص خود را دارند و البته حضور مسی هم باعث شده تا خیلی از طرفداران کم سن و سال تر فوتبال هم چشم به برزیل دوخته باشند. با این همه امسال یک چهره جذاب دیگر هم در مسابقات حضور دارد: کارلوس کی‌روش. سرمربی سابق تیم ملی ایران حالا هدایت تیم کلمبیا را برعهده دارد. کلمبیا تنها دو بازی دوستانه با کی‌روش انجام داده و هنوز نمی‌شود قضاوت درستی درباره شرایطش با مربی جدید داشت. بنظر می‌رسد بازی‌های مرحله گروهی فرصت خوبی برای آماده سازی تیم کی‌روش است تا در رقابت های حذفی به آمادگی کامل برسد. مطمئنا موفقیت و یا عدم موفقیت او در برزیل می‌تواند بحث‌های زیادی بین هواداران ایرانی در فضای مجازی رقم بزند.

این مطلب در شماره شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ روزنامه ایران‌ورزشی به چاپ رسیده.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *