ویلموتس در خدمت طارمی و دوستان

کارشناسان فوتبال معتقد هستند که دیگر شیوه آرایش تیم‌ها مهم نیست. فرقی ندارد ۲-۴-۴ بازی می‌کنید یا ۳-۳-۴. مهم این است که سبک بازی‌تان چیست. مربی یک تیم می‌تواند تیمش را ۳-۳-۴ بچیند اما به خاطر سبک دفاعی‌اش، بیشتر اوقات در زمین ۱-۵-۴ بازی کند. چون دو بال هجومی بیشتر در خط هابک تمرکز دارند. برعکس، تیمی می‌تواند با یک مهاجم وارد شود اما به دلیل پیش روی هافبک‌هایش در اکثر اوقات سه مهاجمه به نظر برسد. مهم این است که مربی از بازیکنانش چه می‌خواهد و دنبال چه سبک بازی‌ای است؟ فوتبال مالکانه یا فوتبال دفاع-ضدحمله؟

با این اوصاف بنظر می‌رسد دوران تازه‌ای در فوتبال ایران آغاز  شده. مهم نیست آرایش تیمی یوزها در بازی دوستانه پنجشنبه مقابل سوریه چگونه بود. مهم این است که سبک و شیوه تغییر کرده. همه ما می‌دانیم برای قضاوت درباره اندیشه‌های ویلموتس زود است اما به هر حال سالی که نکوست از بهارش پیداست. ویلموتس خودش مشخصا گفته علاقه به بازی مالکانه و تهاجمی دارد. چیزی که ۸ سال بود تیم ملی قرابت خاصی با آن نداشت و این یک قدم رو به جلو برای تیم ملی است. به ویژه برای آنها که در فاز هجومی بازی می‌کنند. مثلا برای شخصی مثل مهدی طارمی؛ مهاجمی فوق‌العاده که بلد است خودش را خوب در موقعیت قرار دهد و حالا رد تمام کردن کار هم پخته‌تر از گذشته عمل می‌کند. طارمی از آن دست مهاجمینی است که در فوتبال مالکانه هجومی، بهتر عمل می‌کند. او می‌تواند فضاهای خالی را ببینید و کار را برای هافبک‌ها آسان کند. طارمی در فوتبالی که قرار بود خط حمله تنها صاحب چند فرصت محدود شود، دچار استرس می‌شد. با اولین فرصتی که از دست می‌رفت، اعتماد به نفس او هم به مرز نابودی می‌رسید. اما حالا مهدی مطمئن است که در سیستم ویلموتس قرار است فرصت‌های بیشتری گیرش بیاید و همین یعنی اعتماد به نفس بهتر و البته گلزنی بیشتر.

طارمی البته تنها شخصی نخواهد بود که از این شیوه سود می‌برد. خط حمله ایران می‌تواند بازیکنان دیگری را هم بسته به کیفیت رقبا به کار بگیرد. به غیر از طارمی و انصاری‌فرد که در بازی پنجشنبه فیکس بودند، ایران مهاجمینی مثل سردار آزمون، کاوه رضایی، علی علیپور و حالا الهیار صیارمنش هم را دارد. ویلموتس قطعا در مذاکراتش و در جریان تحقیقاتی که برای آمدن به ایران کرده، متوجه شده که هواداران تیم ملی طرفدار ایده‌های هجومی هستند. او حالا فرصت دارد تا در بازی این هفته مقابل کره‌جنوبی، مهاجمین و شیوه‌های دیگری را هم برای گلزنی امتحان کند. مهم فعلا این است که تیم ملی رو به جلو بازی می‌کند. هم در داخل زمین و هم به طور کلی در خارج از زمین.

این مطلب در شماره ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ روزنامه ایران‌ورزشی چاپ شده.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *