شیث و نصرتی شلاق می‌خورند؟

 زندگی برای ورزشی‌نویسان ایرانی گویی دوباره آغاز شده است، این‌بار «حاشیه‌یی» تازه برای فوتبالی که در قالب شعار باقی مانده است. 

ماجرا در نگاه اول بیننده‌های تلویزیونی چندان اهمیت نداشت اما وقتی برنامه 20:30 به این موضوع پرداخت، ناگهان خبر ترکید و واکنش‌ها آغاز شد. فوتبال ایران البته در این سال‌ها اتفاقات بدتری را هم شاهد بوده است که تا این میزان واکنش جامعه را در پی نداشته است؛ جامعه‌یی که البته نمی‌خواهد واژه «فاحشه» برای سینماگران را به روی خود بیاورد و از بسیاری از مطالب مهم‌تر به آسانی می‌گذرد. 

اصلاً همین چند روز پیش درگیری لفظی وحشتناکی میان حنیف عمران‌زاده و آندرانیک تیموریان شکل گرفت که توهینی «نژادپرستانه» از دل آن بیرون آمد ولی شاید این موضوعات برای هیچ‌کس مهم نبود. 


فوتبال ایران چند روزی است درگیر «انگشت‌نما»ها شده است و از قاضی‌ها تا نماینده‌ها، از کارشناسان تا مردم عادی برای آن حرف می‌زنند و حکم صادر می‌کنند غافل از اینکه اتفاقات امروز فوتبال محصول فرهنگی است که سال‌هاست در میان ایرانیان رخنه کرده است و چنین روزهایی را به وجود آورده است. 

فضای فوتبال امروز چگونه است؟ بهتر است سری به مدارس فوتبالی بزنید که قرار است آینده فوتبال را بسازد. فوتبالی که موی بازیکن را در رختکن با ماشین اصلاح، کوتاه می‌کنند. فوتبالی که هیات‌رییسه‌یی دارد اما نمی‌توانند علیه هم لابی نکنند. فوتبالی که «عدالت» گمشده آن است و همه‌چیز با لابی‌های پشت پرده افشا می‌شود. فوتبالی که میزان «اختلاس» در آن بالا گرفته و مدیران یکی یکی از باشگاه‌های کنار گذاشته می‌شوند. شیث رضایی و محمد نصرتی در این پرونده تنها «معلول» هستند و «علت» را باید در جایی دیگر جست‌وجو کرد. با این حال عمل غیر اخلاقی شیث رضایی و محمد نصرتی پیش از آنچه که خود آنها فکر می‌کردند برایشان دردسرساز شده است. البته در این بین فقط آنها نیستند که در سیبل انتقادات قرار گرفته‌اند و حتی محمد عباسی وزیر ورزش هم باید جواب حرکت آنها را به مجلس پس بدهد! 

دیروز یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌یی با خبرگزاری‌ها اعلام کرد که کمیسیون فرهنگی، وزیر ورزش را خواسته است تا درباره حرکت ناشایست دو بازیکن پرسپولیس توضیح دهد. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود چرا که دیروز یک قاضی دادگاه کیفری استان تهران در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام کرد که احتمال دارد شیث رضایی و محمد نصرتی به زندان بروند و حتی با 74 ضربه شلاق مجازات شوند. 

این قاضی گفته است: «قاعدتاً باید علیه بازیکنان متخلف پرسپولیس کیفرخواست صادر شود و بر اساس قانون مجازات اسلامی حبس تا دو ماه و 74 ضربه شلاق مجازات رفتار خلاف عفت عمومی آنهاست.» او با بیان اینکه ماده 638 قانون مجازات اسلامی در دو بخش به این موضوع می‌پردازد، افزود: در قسمت اول این ماده قانونی آمده است که هرکس که علنا در انظار، اماکن عمومی و معابر به عمل حرامی تظاهر کند مجازات خواهد شد. 

او صحبت‌های خود را اینگونه به پایان برده است: «در ادامه این ماده قانونی آمده است اگر عمل این فرد دارای کیفر نباشد اما عفت عمومی را جریحه‌دار کند حبس از 10 روز تا 2 ماه یا مجازات 74 ضربه شلاق برای او در نظر گرفته خواهد شد.» 

به نظر می‌رسد این واکنش سریع و صریح مسوولان کشور کمی هم در جواب به انتشار گسترده خبر حرکت غیراخلاقی بازیکنان پرسپولیس در رسانه‌های خارجی باشد که حسابی این خبر را پوشش داده‌اند. جالب است بدانید که اغلب خبرگزاری‌های معتبر دنیا در چند روز گذشته این خبر را جزو چند خبر مهم خود قرار داده و فیلم و عکس‌های صحنه‌های زننده بازی را برای تماشا در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند. 

روزنامه‌هایی نظیر مارکا و آس از اسپانیا، سایت فاکس‌نیوز و روزنامه شیکاگو تریبون امریکا، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس و روزنامه زوددویچه سایتونگ آلمان به این موضوع پرداختند و روزنامه پرخواننده مارکا چاپ پایتخت اسپانیا با انعکاس تصاویر مربوط به خوشحالی ناپسند بازیکنان پرسپولیس تهران مقابل داماش و انتشار فیلم این لحظات تاسف‌برانگیز که بازتاب آن در رسانه‌های اروپایی اتفاق تلخی برای فوتبال ایران محسوب می‌شود، نوشت: «دو بازیکن پرسپولیس تا اطلاع ثانوی محروم شدند.» 

روزنامه مارکا برخلاف آس اسپانیا به تحلیل شخصی نپرداخته و به نقل از گوینده صدا و سیما شبکه بین‌المللی جام جم و گزارش منتشر شده در خبرگزاری افه اسپانیا آورده است: «دو بازیکن ایرانی تیم پرسپولیس به خاطر حرکتی که گوینده صدا و سیمای ایران آن را نامناسب و بی‌ادبانه و غیراخلاقی توصیف کرده، تا اطلاع ثانوی محروم هستند.»



منتشر شده در روزنامه اعتماد | چهارشنبه 11 آبان ماه سال 1391 هجری شمسی

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *