درس بزرگ تیته بعد از توقف مقابل ونزوئلا

بامداد چهارشنبه برزیل در دومین بازی خودش در کوپا آمریکا به مصاف تیم ونزوئلا رفت و در حالی که هیچکس شانسی برای تیم رقیب سلسائو قائل نبود، بازی با تساوی پایان یافت؛ صفر بر صفر.

برزیل در تاریخ فوتبال خود هروقت در کوپا آمریکا میزبان بوده قهرمان مسابقات شده و امسال هم به دنبال حفظ این رکورد است. آنها در گروهی نسبتا آسان قرار گرفته‌اند و خیلی ها از آنها انتظار بردهای پرگل داشتند اما حالا نه تنها همه بازی‌های گروهی را نبرده‌اند که حتی یک گل هم در بازی دوم‌شان نزدند.

همه این‌ها باعث شده فشار زیادی روی تیم تیته بیاید. مردم در برزیل همواره از آنها برد می‌خواهند و باتوجه به ضعف رقیب سنتی یعنی آرژانتین، این انتظارات بیشتر هم شده است. نکته بحث‌برانگیز اما قضاوت داور شیلیایی بازی با ونزوئلا بود. او فعلا تیتر اول رسانه‌ها در آمریکای جنوبی است. برزیل در این بازی سه بار موفق به گشودن دروازه شد اما داور هر سه‌گل را مردود اعلام کرد. برزیلی‌ها ابتدا در دقیقه ۳۹ به گل رسیدند. دنی آلوز که هنوز مثل دوران جوانی‌اش به خوبی در سمت راست جولان می‌دهد ارسال خوبی روی دروازه کرد و فرمینو توپ را با یک ضربه سر به تور دروازه رساند اما داور اعتقاد داشت در هنگام پرش، روی ویلانوا، مدافع ونژوئلا خطا صورت گرفته. تصاویر تلویزیونی هم رای داور را تایید می‌کرد.

در نیمه دوم و در دقیقه ۶۰ بازی، بازهم برزیل به گل رسید. اینبار گابریل ژسوس که تازه به زمین اومده بود  برزیل را به گل رساند اما داور بعد از یک بازبینی ویدئویی که خیلی هم طول کشید، اعلام کرد قبل از اینکه فیرمینو به ژسوس پاس بدهد، در آفساید قرار شده. نتیجه همچنان همان بود که قبل از این اتفاقات در اسکوربرد به نمایش گذاشته شده بود؛ صفر بر صفر.

برزیلی‌ها که کمی عصبی شده بودند، بالاخره در دقیقه ۸۶ به گل برتری رسیدند. کوتینیو فرشته نجات برزیلی‌ها بود اما داور شیلیایی بازهم به سراغ VAR رفت. صحنه آهسته نشان می داد اتفاق خاصی نیفتاده و همه منتظر بودند تا داور اینبار رای به برتری برزیل بدهد اما در کمال ناباوری این گل را هم مردود دانست. گزارشگران تلویزیونی اعتقاد داشتند این گل نباید مردود می‌شده و برزیلی‌ها حسابی از دست قاضی شیلیایی ناراحت بودند. وقتی بازی تمام شد، همه انتظار داشتند تا تیته چیزی درباره این ماجرا بگوید. چیزی که کمی فشارها را از روی دوش تیمش دور کند. اما او وقتی با سوال خبرنگاران درباره این سه گل رو به رو شد گفت: « این موضوع عادلانه بود. اگر در سمت مقابل بودم نیز، همین نظر را داشتم. کاملا موافق تصمیمات داوری بودم و هیچ توضیحی در این باره ندارم» تیته به جای اینکه داور را مقصر اتفاقات بداند، بازیکنان را مسبب این نتیجه می‌دانست: « بازیکنان ما فاقد سختکوشی لازم هستند، با این حال، باید بدانیم که چگونه باید با شرایط سخت مقابله کنیم. من در نیمه دوم از بازیکنانم خواستم تا روی حرکات های ترکیبی و سرعت بخشیدن به بازی، تمرکز کنند. این روش بازی ماست و روشی غیر از این، در برنامه و ایده های ما جایی ندارد. این سبک بازی، سازگار با بازیکنان برزیل است. با این حال، باید بازی کردن در شرایط سخت را نیز، فرابگیریم و این موضوع، یکی از چالش های مهم ماست.»

بازی‌های کوپا آمریکا در ساعت‌هایی برگزار می‌شود که به وقت ایران اصلا مناسب نیستند اما کاش مربیان وطنی یکبار دیگر خلاصه این بازی و کنفرانس خبری بعد از آن را ببینند. ببینند تا متوجه شوند که داور همیشه مقصر شکست‌های‌شان نیست. حتی اگر ۱۰۰ درصد هم حق با او نباشد.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *