ایران – ژاپن؛ نبردی که هرگز در آن گل نزده‌ایم!

امروز  یکی از حساس‌ترین بازی‌های چند دهه اخیر فوتبال ایران در امارات انجام می‌شود؛ ایران – ژاپن. دو تیمی که هر دو مدعی قهرمانی هستند و در دوره‌های گذشته عملکرد خوبی از خود به جای گذاشتند. ژاپن با ۴ قهرمانی بهترین عملکرد را در جام دارد و ایران با ۳ قهرمانی در رتبه سوم(بعد از عربستان که تعداد نائب قهرمانی‌هایش بیشتر است)  قرار دارد. جالب اما اینجاست که این دو مدعی هرگز در مراحل حذفی یا فینال با یکدیگر رو به رو نشده‌اند؛ هرچه بوده در مراحل گروهی بوده. ایران و ژاپن ۳ بار با یکدیگر بازی کرده‌اند که در کل این ۲۷۰ دقیقه، یک گل رد و بدل شده. آن یک گل هم سهم ژاپنی‌ها بوده و تیم ملی ایران با این همه سابقه هرگز در جام ملت‌های آسیا گلی به ژاپن نزده!

اولین رویارویی ما با ژاپن به سال ۱۳۶۷ بر می‌گردد. در جام ملت‌های ۱۹۸۸ قطر، ایران و ژاپن در دوحه و در مرحله گروهی به مصاف هم رفتند و بازی بعد از ۹۰ دقیقه تلاش بدون گل شد. آن سال ژاپن با تنها یک امتیاز در گروه آخر شد و به مرحله بعدی راه پیدا نکرد.

بازی بعدی ما با مردمان سرزمین آفتاب در دوره بعدی رقابت‌ها بود. سال ۱۳۷۱ در مسابقات ۱۹۹۲ ژاپن. ما بازهم با آنها همگروه شده بودیم و اینبار به آنها باختیم؛ یک بر صفر در ورزشگاه هیروشیما. ژاپن که آن سال پوست انداخته بود موفق شد برای اولین بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شود. آن موقع ما ۳ قهرمانی داشتیم اما انگار موتور ژاپن تازه داشت روشن می‌شد. باخت به ژاپن در آن مسابقات برای ما گران تمام شد. چون ما برای اولین و آخرین بار در همان مرحله گروهی جام از مسابقات حذف شدیم. آن هم در حالی که فقط یک امتیاز از امارات کمتر داشتیم؛ حتی تساوی در بازی با ژاپن ما را به مرحله بعد می‌فرستاد.

سومین و آخرین باری که ما با ژاپن رو به رو شدیم به مسابقات ۲۰۰۴ چین بر می‌گردد. سالی که ما در نیمه‌نهایی مغلوب میزبان شدیم و در مرحله گروهی هم دوباره با ژاپن به تساوی صفر بر صفر رسیدیم. جالب اینجاست که داور آن بازی هم مثل بازی امروز برعهده یک استرالیایی بود.

حالا ایران با چنین پیشینه‌ای به مصاف ژاپن می‌رود. امروز هر کدام از بازیکنان ما که گل بزند اسمش در تاریخ به عنوان اولین زننده گل به ژاپن در ادوار مسابقات جام ملت‌های آسیا ثبت می‌شود. ایران بیش از ۲۰ سال است که در جریان ۹۰ دقیقه به هیچ تیمی در جام ملت‌های آسیا نباخته(آخرین بار ۲-۱ به عراق در جام ۱۹۹۶) و همین روحیه تیم را بالا برده.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *